کد خبر 3743
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۲

در يکي از ويژه برنامه هاي خانواده که به طور روزانه از تلويزيون پخش مي شود، راهکارهاي خشن براي تربيت کودکان به خانواده ها ارائه شد.

به گزارش سرويس جامعه مشرق و به نقل از ايلنا، در شرايطي که پسر 9 ساله‌اي در محله خزانه به علت فرار از مدرسه با روسري مادرش خفه شده و مادرش به دليل آنکه آرزو داشته کودک تحصيل کرده تحويل جامعه بدهد، مرتکب اين فاجعه شده است، حال که يک کودک 14 ساله به دليل آزارهاي جسمي پدر به بهانه تنبيه و ادب کردن ، نزديک به دو سال است که زندگي نباتي دارد؛ و هزاران هزار فاجعه انساني ديگر که هنوز فاش نشده و به دليل آبروداري يا ترس مخفي مانده نشان مي‌دهد که اعمال خشونت بر روي کودکان و کودک‌آزاري موضوعي نيست که به سادگي بتوان از آن گذشت و هر گونه پيام تربيتي پيرامون اين موضوع را سرسري گرفت.

ميزگردي با عبارات خشن براي مخاطبان ميليوني

صدا و سيما چندي پيش در يکي از برنامه‌هاي تلويزيوني و در يک شبکه ملي ميزگردي با حضور تعدادي از صاحب‌نظران و اساتيد امر کودکان برگزار کرده و با يک ادبيات خشن به ارايه نکات مربوط به مهارت‌هاي فرزندپروري پرداخت. در برنامه «تصوير زندگي»،که از شبکه دوم سيماي پخش شد، دکتر رامين خدابخش استاديار دانشگاه علوم بهزيستي، توان‌بخشي و روان‌شناسي باليني رسمي ايالت ويکتورياي استراليا با تخصص کودکان، در حال افسردگي، روابط زناشويي و اضطراب و .... اعلام کرد که «در “Text book” (کتب و رساله) نوشته‌اند، قوانين به وسيله “enforce” انتقال پيدا مي‌کند، يعني با زور، با فشار، شما بايستي به بچه فشار بياوريد، اگر فشار نياوريد بچه اصلا قوانين را پيگيري نمي‌کند» «اصلاح از «تنبيه» شروع مي‌شود، کار وسط ندارد، يا درست است يا نادرست؛ پدر مادرها در تربيت کردن ضعيف‌اند، شما نمي‌توانيد با سلام و صلوات بچه تربيت‌کنيد؛ وقتي بچه را به طور ضعيف «تنبيه» کنيد؛ در بچه مصونيت به وجود مي‌آوريد».
بر اساس اين گزارش ظاهرا قرار بود اين ميزگرد مادر و پدرها را با اصول فرزندپروري آشنا کرده و براي اصلاح روابط والدين با فرزندانشان اطلاع‌رساني کند اما، با چنين عبارات مبهم و سئوال برانگيزي در رسانه ملي و براي مخاطبان ميليوني راهکارهاي خشن و غيراصولي ارايه مي‌دهد.
با وجود آنکه 80 درصد از پدر و مادرها اعمال انواع «تنبيه» و «خشونت» را حق طبيعي خود دانسته و کارشناسان اعلام مي‌کنند که بيش از 50 درصد کودک‌آزاري‌ها از روز «جهل» رخ مي‌دهد، ارايه چنين راهکارهايي در رسانه ملي، والدين خطاکار و ناآگاه را به شيوه‌هاي نادرستي براي تنبيه فرزندان خود تشويق کرده و معضلات فعلي در خانواده‌هاي ايراني را اصلاح نمي‌کند.
طاهره پژوهش عضو هيات مديره انجمن حمايت از حقوق کودکان در اين ارتباط به خبرنگار ايلنا گفت: متاسفانه آمار کودک‌آزاري‌ها نشان مي‌دهد که بيشترين کودک‌آزاري‌ها‌ در خانواده‌ها، توسط پدر و مادرها به عنوان «تنبيه»‌ انجام مي‌شود.
آنچه که در صداوسيما سبک سنگين نشد
اين فعال حقوق کودکان به يک نمونه از آخرين موارد کودک‌آزاري که منجر به فوت مريم کودک چهار ساله شده بود ادامه داد: مطابق با اعلام مادر اين کودک، حتي يک بار هم کودک خود را کتک نزده بود اما به دليل گريه مداوم فرزند، دستش را جلوي دهان کودک گرفت تا ديگر صدايش را نشوند و اين خشونت باعث شد که مريم در اثر خفگي فوت‌ کند، به همين واسطه خشونت‌هاي خانگي که گاهي نيز در اثر «جهل» اعمال مي‌شود، در ميان خانواده‌هاي ايراني نياز به تفکر و آسيب‌شناسي دارد.
او ادامه داد: ضرورتي ندارد که براي شناخت شيوه‌هاي تربيتي به متن جامعه حتي خانه‌ها برويم، تنها نگاهي به صفحات حوادث روزنامه‌هايي که اخبار کودک‌‌آزاري را منتشر مي‌کنند کفايت مي‌کند که مسئولان راديو و تلويزيون که مخاطب ميليوني دارند هزاران بار احساس مسئوليت کنند و هر برنامه را بارها و بارها سبک و سنگين کرده و بعد از آن براي مخاطب منتشر کنند.
پژوهش فعال حقوق کودکان خطاب به دست‌اندرکاران اين برنامه تلويزيوني و کارشناسي که به ارايه مفاهيم خشن در مورد کودکان و شيوه‌هاي تربيت آنها پرداخته بود، گفت: بهتر بود که از روان‌شناسان و کارشناسان صاحب‌نظر در امر کودکان از آمار و وضعيت چگونگي تنبيه کودکان و عوارض ناشي از آن اطلاعاتي کسب کرده و حداقل با نگاهي دقيق‌تر براي مخاطباني که در امر فرزندپروري ناآگاه هستند اطلاعات کارشناسي شده‌اي را ارايه مي‌دادند.
او با اشاره به اينکه در طول برنامه نيز، مجري به آمار بالاي پيامک‌هاي رسيده و استقبال بينندگان سخن اشاره مي‌کرد و آن را افتخاري براي برنامه پخش شده مي‌دانست يادآور شد: در اين برنامه اعلام شده، محتواي پيامک‌ها دو نوع بود، گروه اول با راهنمايي کاربردي اطلاعات برنامه از احساس گناه در مورد جديت‌هايي که در تربيت‌ کودکانشان به کار برده بودند، رهايي يافتند و گروه دوم نيز مطرح کرده بودند که با شيوه‌هاي ارايه شده در اين برنامه تلويزيوني برخوردها خشن مي‌شود و روابط دوستانه والدين با بچه‌ها زير سئوال رفته و مخدوش مي‌شود.
تشويق به تنبيه کورکورانه
پژوهش عضو هيات رئيسه انجمن حمايت از حقوق کودکان با اشاره به اين بازخوردهاي مردمي افزود: اين پيامک‌ها نشان داد که همه بينندگان در رابطه با تنبيه و تشويق کودکانشان مشکل دارند و با هزار اميد پاي تلويزيون نشسته‌اند که روان‌شناس متخصص دعوت شده در برنامه مشکلات را حل کرده و از کانال تلويزيون به مهارت‌هاي تخصصي بهره‌مند شوند.
او در ادامه تصريح کرد: متاسفانه در تمام طول برنامه اشاره نشد که «تنبيه» به معناي «آگاه کردن از خطا» است و هدف از تنبيه پيشگيري است و در استفاده از هر شيوه تنبيه لازم است که خودمان را جاي بچه‌ها گذاشته و آنچه را براي آنها مي‌پسنديم براي خودمان هم بپسنديم.
اين فعال حقوق کودکان با بيان اينکه کودکان امروز و فرداي جامعه هستند گفت: کودکي فرصتي است که تنها يک بار به انسان داده مي‌شود؛ همه ما بر اساس پيمان‌نامه حقوق کودک موظف هستيم شرايط را براي رشد و شکوفايي کودکانمان فراهم کنيم حال که خواهان جامعه سالم و به دور از خشونت هستيم چگونه به خودمان اجازه دهيم روش‌هاي روان‌شناسانه و تخصصي به مخاطبان ميليوني که بخشي از آنها توان دسترسي به منابع آموزشي و حتي سواد خواندن ندارند معرفي مي‌کنيم؟
به گزارش خبرنگار ايلنا، در حاليکه برخي از کودکان در معرض انواع خشونت بوده، آمارهاي رسمي و غيررسمي نيز بر اين امر صحه مي‌گذارد ، آمارهاي پنهان همچنان از سوي انجمن‌هاي فعال در امر کودکان فاش شده و 70 درصد تماس‌ها با اورژانس اجتماعي، صداي يارا و انجمن حمايت از حقوق کودکان در مورد معضل کودک آزاري بوده، چرا به بهانه‌ي ارائه‌ي مفاهيم کارشناسانه، مطالبي ارائه مي‌دهيم که اصل و ضرورت آسيب شناسي معضل کودک آزاري در کشور زير سوال مي‌رود؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس